Målet med melonen

Metoden för att lyckas med förhandlingar är i princip densamma oavsett vilken typ av förhandling det handlar om. En bra förhandling är att du når dina mål samtidigt som alla inblandade känner sig nöjda.

Mål i stället för krav

Om man lägger tyngdpunkten på känslan, att vi efter en förhandling är nöjda, är det viktigt att inför en förhandling inte bara lägga vikt på resultatet, utan på det som händer innan.

De som lyckas med en förhandling där alla känner sig nöjda har tänkt igenom

  • vad som är viktigt för dem,
  • deras mål, och
  • vilka alternativ de kan tänka sig.

Ofta tänker man på vad man ska kräva, men har inte funderat på de bakomliggande värdena, sina egna, och motpartens motiv. Konsten är alltså att förbereda sig, men när man sitter där, också ha ett öppet sinne.

Avslöja dig själv!

Vad är det du egentligen vill? Människors krav och positioner är sällan möjliga att möta, men när vi hittar de bakomliggande intressena hittar vi ofta sätt att länka ihop oss så att alla blir nöjda.

Ett sätt att få motparten att avslöja sina bakomliggande intressen, är att själv avslöja sina egna. Gärna detaljerat. Det visar forskningen. 

Det här intressanta reportaget hörde jag på P1:s Vetenskap Forum igår. Hör förhandlingsforskaren Lars-Johan Åge förklara hur Rubriks kub, en svart svan och en vattenmelon kan vara till hjälp i en lyckad förhandling.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s