4 beteenden som förbättrar ledares kommunikation

Att vara kommunikativ är att involvera andra i beslutsfattandet genom dialog och återkoppling. Det är att vara närvarande och öppen för andras åsikter och input. Dessa beteende påverkar arbetsmiljön positivt och gynnar effektiviteten.

”Hur bra en ledare är på att kommunicera är beroende av arbetsplatsens och organisationens kultur och vilka som arbetar där. Likaså påverkas själva organisationen av hur ledaren kommunicerar”

Det är Tidningen Chef som uppmärksammar Solange Hamrins forskning (Mittuniversitetet) om kommunikativt ledarskap.

En ledare som är bra på att kommunicera kan förbättra en hel organisations kommunikation. Och i värsta fall kan en ledares förmåga att kommunicera bli sämre i en organisation som inte är kommunikativ.

Hamrin visar i sin forskning att kommunikativa ledare använder sig av fyra olika beteenden i sin kommunikation. Genom att förbättra dem kan en ledare förbättra sin egen, och sin organisations kommunikation. Dessa fyra beteenden är:

Strukturera: Tydliggör mål och förväntningar. Definiera, planera och fördela uppgifter
Utveckla: Coacha och träna. Ge återkoppling på resultat. Lös problem och uppmuntra självstyrning.
Interagera: Skapa öppenhet, ge stöd och lös konflikter.
Representera: Företräd ditt team och din organisation. Bevaka omgivningen, nätverka och skapa resurser.

 

 


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s