Vem är ”någon”? Om ryktesspridning

– Jag hörde att någon har sagt att det här beror på att ”dom” tagit ett beslut om att det ska vara såhär!

– Jag har hört många som säger att…

Och så är ryktet igång. Ryktet som snabbt blir en sanning. En sanning som skapar irritation, oro och kanske förvirring.

Alla har vi gått på det någon gång. Alla har vi någon gång vidarebefordrat budskapet.

  1. Det lät ju så trovärdigt och det passade in.
  2. Det var ett svar på en viktig fråga.
  3. Det fyllde ett tomrum!

Men samtidigt är det viktigt att fråga sig: vad medverkar det till?

Var snabb och ge besked även när inga besked finns

Det sägs att spannen alltid är full med information i en förändring oavsett hur man gör. Antingen är fylld med planerad och styrd kommunikation, eller så är den inte det – men summan är alltid konstant. Detta eftersom det finns behov av att få veta hur det ligger till, även när inga besked går att få! Då behöver man få veta det åtminstone.

I varje förändring är kommunikationen central och avgörande för hur resultatet ska bli. Förändringskurvan kan till och med planas ut något om kommunicerandet och informerandet hänger med, tänker till och snabbar sig.

Var källkritisk

Okej, det var ansvaret som ”cheferna” eller ”kommunikationsavdelningen” har. Vilket ansvar har jag själv har när det gäller spridandet av ”någon har sagt”-sanningar?

Den andra sidan av ansvaret handlar om att granska och ifrågasätta vem ”någon” egentligen är? Stämmer det här som sägs, överhuvudtaget? Är det så att ”någon” till och med är den som uttalat ryktet? Genom att ställa frågor som

  • Vem är ”någon”, vilka är ”många”?,
  • Hur många är ”många”?
  • Vem har sagt vad och i vilket sammanhang?”

Att ägna sig åt en stunds källkritik i samtalet kan rykten stävjas till förmån för fakta. Det tjänar alla på.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s