Att bete sig kommunikativt

play-stone-1237457_960_720Att ledare och medarbetare, ja alla, ska vara kommunikativa har nog inte undgått någon. Närvarande och digitalt, tydligt och övergripande, ständigt och inte för mycket. Men vad är det egentligen att bete sig kommunikativt?

Utifrån ett ledarperspektiv vill jag påminna om att forskningen säger så här:

Kommunikativt beteende är att

  1. coacha och ge medarbetare eget ansvar
  2. skapa strukturer som underlättar arbetet
  3. formulera tydliga förväntningar på kvalitet, produktivitet, och professionalism
  4. vara tillgänglig, respektfull och bry sig om medarbetarna
  5. lösa problem, ge och söka feedback och tala för sin enhet
  6. ge inriktning och hjälpa andra att nå sina mål
  7. medvetet gestalta budskap och händelser, samt att
  8. möjliggöra och stödja meningsskapande.

För fördjupning i kommunikativt ledarskap rekommenderar jag Mittuniversitetets forskningsstudie. 


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s