Gör detta i slutet av alla möten

ducks-1339549_1920Här kommer några tips att starta upp med efter sommaren. Konkreta och enkla saker som kan förbättra ditt arbete avsevärt. Det är Tidningen Chef som listar tre tips som kan förbättra dina möten. 

1. Bekräfta beslut och bestäm nästa steg. 

Sammanfatta vad som beslutades, vem som har ansvar för vad, när det ska var klart, hur det ska följas upp och hur det ska kommuniceras ut. Om alla förstått mötets innebörd minskar risken för att någon behöver lyfta en fråga ni egentligen redan diskuterat.

2. ”Vad bestämde ni på mötet?”

Om en kollega skulle fråga dig det så måste du veta vad du ska svara.

Kom tillsammans fram till vad som var det viktigaste ni bestämde under ert möte och vad det är ni ska berätta till andra på företaget. Fråga också om det finns något ni kanske inte borde berätta av något rimligt skäl. Tre punkter att förhålla sig till som ni alla borde kunna svara på efter mötet:

  1. Det här var meningen med mötet.
  2. Det här diskuterade vi på mötet.
  3. Det här bestämde vi på mötet.

3. Be om feedback

För att era möten ska bli än mer effektivare i framtiden, ta en minut för att fråga vad deltagarna på mötet tyckte om informationen de fick innan mötet, om eventuellt material och själva mötets utformning. Ett tips är att göra det så konkret som möjligt genom att först fråga vad som var dåligt, vad som kan bli bättre och vad som var bra – alltså vad ni ska fortsätta med.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s